Forum studentów ZiM WIZ PWr

Forum studentów ZiM 2005 :: WIZ PWr

Forum Forum studentów ZiM WIZ PWr Strona Główna -> Uczelnia i dydaktyka -> Zadania z informatyki Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: Sob 14:35, 03 Cze 2006
OBeK

 
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stąd





chyba, robi sie maly OT Cool
no fakt, teraz jest trudniej bo przedtem trzeba bylo kliknac na profil
a teraz trzeba wlaczyc kalkulator w windowsie i przekonwertwac Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 21:24, 03 Cze 2006
aNNa:)

 
Dołączył: 02 Cze 2006
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





witam potrzebuje bardzo duzej pomocy!! w srode czeka mnie pisanie kola poprawkowego a ja pomimo nauki nadakl nie radze sobie z napisaniem poprawnie dzialajacego programu. moze ktos potrafi mi to wytlumaczyc tak bym wkoncu sie tego nauczyla!!!!???


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 22:41, 03 Cze 2006
ewcia

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





Anna - ja mysle, ze to jest kwestia robienia masy zadan (tak jak z matmy) i najlepiej poprzerabionia jakis kursow w necie z pascala,

a nie ma moze ktos zadan z 7 listy przerobionych? albo zadan jakie byly na kole z 5 i 7 listy? bo musze jeszcze zaliczyc to kolokwium a nawet zadanek nie mam, wiec jesli ktos bylby tak dobry i laskawy Smile)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 23:09, 03 Cze 2006
Melaska ;)

 
Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





Trudność polega na tym, ewciu, ze jesli ktos nie ma pojecia o programowaniu, to sam zadan nie przerobi, a jesli bedzie je robil z kims, a nie ma do tego zadnej smykalki i nie bedzie w kolejnych zadaniach potrafil wykorzystywac wczesniej "zdobytych" umiejetnosci, to chocby tych zadan zrobil cale stosy, nic to nie da. Prawda jest, ze tego trzeba sie nauczyc, ale osoba, ktora tego "nie czuje" po prostu nie bedzie umiala robic tak trudnych zadan, jakie sie czasami pojawiaja :/


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 2:24, 04 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Zad1.
Napisz program, który dla zdefiniowanej tablicy o n elementach, gdzie każdy element
tablicy jest rekordem zawiracjącym informacje o punkcie na płaszczyźnie –
współrzędne x i y, wydrukuje numery i współrzędne punktów leżących na okręgu o
2 2 2
zadanym promieniu r, tzn. spełniających warunek x^2 + y^2 = r^2

Zad2.
Zdefiiuj typ rekordowy:
a) TData o następujących polach: dzień, miesiąc, rok – liczby całkowite
b) TAdres o następujących polach:
–ulica - 30 znaków
–numer domu i mieszkania- liczby całkowite;
–kod pocztowy - 6 znaków (np.'12-345');
–miejscowość - 35 znaków;
–województwo - 20 znaków;

c) TDaneOsobowe o następujących polach:
–nazwisko - 25 znaków;
–imie - 15 znaków;
–numer PESEL - liczba 11 cyfrowa;
–data urodzenia - typu TData;
–adres zameldowania - typu TAdres.

Zad3.
Dana jest macierz (tablica) Konta zawierająca informacje o rachunkach bankowych
wybranych 90 osób. Każdy rachunek bankowy (konto) opisany jest rekordem:
–numer konta - liczba całkowita
–właściciel - typu TdaneOsobowe (patrz zad.2);
–data założenia konta - typu TData (patrz zad.2);
–saldo - liczba rzeczywista.
Napisz program, który:
a) obliczy ile rachunków zostało założonych w zadanym roku (np.2005);
b) wyświetli na ekranie monitora numer i nazwisko właściciela rachunku,
którego saldo jest ujemne;
c) policzy ile jest przypadków takich, jak w pkt.b, ale tylko dla pewnej zadanej

Zad 4.
W pewnej macierzy Studenci przechowywana jest informacja o ocenach uzyskanych
przez 70 studentów. Każdy student opisany jest przez rekord:
–numer indeksu - liczba z przedziału 1...999999;
–dane osobowe - typu TdaneOsobowe (patrz pkt.2);
–rok studiów - liczba z przedziału 1...5;
–oceny z 10 przedmiotów - tablica o 10 elementach i ocena ? {5.0,
4.5,4.0, 3.5, 3.0, 2.0}
Napisz program, który:
a) obliczy średnią z ocen dla:
–każdego studenta;
–każdego przedmiotu;
–wszystkich osób, ze wszystkich przedmiotów;
b) policzy ile osób uzystkało zaliczenie (min. ocena 3.0 z każdego przedmiotu);
c) policzy wystąpienie każdej z ocen (5.0, 4.5, ...) u wszystkich studentów;
d) znajdzie studenta (studentów) o najwyższej średniej ocen.
jednej miejscowości, w której zameldowani są właściciele rachunków.

Zad 5.
1) Zdefiniuj typ danych
a) wyliczeniowy TMiesiąc określający nazwy kolejnych miesięcy w roku;
b) okrojony TLiczbaDni o wartościach liczbowych 1, 2, ..., 31;
c) wyliczeniowy TWarunki o wartościach: słońce, deszcz, mgła, śnieg.
2) Zdefiniuj typ tablicowy, który zostanie wykorzystany do zdefiniowania zmiennej
tablicowej StanPogody [m,d], zawierającej rekordy stan_pogody (temepraturę w stopniach Celsjusza, warunki atmosferyczne, prędkość wiatru w km/h) o godz. 12:00 dla każdego
dnia d miesiąca m (1? m ? 12, 1 ? d ? 31).
Dla uproszeczenia można przyjąć, że każdy miesiąc liczy 31 dni.
3) Napisz program, który na podstawie danych zgromadzonych w tablicy
StanPogody:
a) obliczy średnią temperaturę dla całego roku oraz osobno dla każdego
miesiąca;
b) policzy dla całego roku oraz osobno dla każdego miesiąca liczbę dni o
prędkości wiatru do 20km/h, od 21 do 80 km/h i powyżej 80km/h;
c) wskaże miesiąc (miesiące) o najwyższej i najniższej średniej temperaturze
miesięcznej;
d) wskaże miesiąc (miesiące) o największej liczbie dni słonecznych;
e) wypełni tablicę Cieplej, wartościami True lub False odpowiednio:
- jeżeli temperatura dnia d w miesiącu m była większa od średniej
rocznej to Cieplej [m,d] = True;
- w przeciwnym wypadku Cieplej [m,d] = False.


UWAGA:
Dla wygodnego testowania programów
a) umożliwić określenie wielkości wprowadzanych danych do komputera po
uruchomieniu programu, np. w zadaniu 3 liczba rachunków bankowych (kont)
lub
b) można ograniczyć liczbę elementów tablic stosując odpowiednie stałe, np.
- w zad.3 liczbę rachunków bankowych ustalić na 5;
- w zad.4 przyjąć liczbę studentów 5, a liczbę przedmiotów 4;
- w zad.5 ograniczyć obliczenia tylko do 3 miesięcy po 4 dni.


Tyle na temat zadań. Lub po prostu:
[link widoczny dla zalogowanych]

A jeśli chodzi o próby rozwiązań, to mogę spróbować dopiero jutro.... dzis znaczy... ale pozniej :P

Anno! Wybacz ale do środy jest mało czasu. Proponuje abyś postarała się zebrać rozwiązania z list i spróbowała je zrozumieć. Ja mogę Ci służyć pomocą na forum ale niestety w tym tygodniu nie wyrobie się na korki :(


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 9:34, 04 Cze 2006
ewcia

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





no zle sie wyrazilam - mi chodzilo raczej o rozwiazania zadan, chociaz juz cos powymyslalam i zaczynam cos rozumiec,

no ja wiem, ze do tego to trzeba miec smykalke - podobnie jak do matmy - ale da sie tego nauczyc, przynajmniej jakis podstawowych, standardowych rzeczy jak calek np :p ale ktos kto zdolnosci takich nie ma super programista oczywiscie nie bedzie Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 0:40, 05 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Ok, mogę porobic kilka zadan z infy. Przydadzą się ? Na razie pierwsza lista, jeśli ędziecie chcieli, to mogę spróbować dodać resztę.

Lista 1.
Zad 1.
Napisać program, który obliczy silnię dla pewnej ustalonej liczby całkowitej (np. 4).
Wynik obliczeń należy wyświetlić na ekranie monitora.

Kod:

program silnia;
var i,silnia:integer;

begin
  silnia:-1;
  for i:=1 to 4 do
    silnia:=silnia*i;

  writeln('4! wynosi ',silnia);
end.


Należy pamiętać, że zmienna typu integer ma stosunkowo niewielki zakres, dlatego lepiej nie liczyć silni dla zbyt dużych liczb. Jeśli dobrze liczę, to 8! to już jest za dużo.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 0:54, 05 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Zad 2.
Użytkownik wprowadza trzy liczby L1, L2, L3. Program oblicza średnią arytmetyczną
srednia, a następnie wyświetla na ekranie monitora różnicę pomiędzy każdą z liczb
a ich średnią arytmetyczną.

Kod:

program p2;
var l1,l2,l3:integer;     {zakladam, ze te liczby sa calkowite}
                                 {jesli nie, to wstawic tam real}
      srednia:real;         {real koniecznie, bo bedziemy dzielic}

begin
  write('Podej Liczbe1 ');
  readln(l1);
  write('Podej Liczbe2 ');
  readln(l2);
  write('Podej Liczbe3 ');
  readln(l3);
 
  srednia:-(l1+l2+l3)/3;
  {nie tworze zmienej na wynik roznicy, bede ja wyliczal i od razu wypisywal na ekran}
  writeln('Srednia = ',srednia);
  writeln('Liczba1 - srednia = ',l1-srednia);  {tak, program najpierw wykona obliczenia, a potem wyswietli wynik}
  writeln('Liczba2 - srednia = ',l2-srednia);
  writeln('Liczba3 - srednia = ',l3-srednia);
end.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 1:15, 05 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Zad następne.
a) Napisać program, który dla dwóch liczb całkowitych (np. –15, 9) obliczy ich
sumę, różnicę, iloczyn i iloraz. Wyniki obliczeń należy wyświetlić na ekranie
monitora.
b) Zmodyfikować program tak, by liczby po uruchomieni programu były
wprowadzane przez użytkownika.
c) Zapewnić odpowiednią reakcję programu (np. wyświetlić stosowny komunikat
na ekranie monitora) w przypadku, gdy nie można wykonać operacji dzielenia.

Program będzie miał od razu wprowadzone wszystkie zmiany.
Kod:

program p3;
var l1,l2:integer;  {albo real :), ja zakladam calkowite}

begin
  write('Podaj pierwsza liczbe: ');
  readln(l1);
  write('Podaj druga liczbe: ');
  readln(l2);
  {tego wyzej nie bedzie jesli niezrobimy podpunktu b}
  {zamiast tego bedziemy mieli cos w tylu l1:=2;l2:=3;}
  {oczywiscie takie liczby wybralem }

  writeln(l1,' + ',l2,' = ',l1+l2); 
  writeln(l1,' - ',l2,' = ',l1-l2); 
  writeln(l1,' * ',l2,' = ',l1*l2); 
 {jesli nie zrobimy podpunktu c, to linijka z dzieleniem bylaby analogiczna do tych wyzej}
  if(l2=0) then
    writeln('Nie mozna dzielic przez zero!')
  else
     writeln(l1,' / ',l2,' = ',l1/l2);
end.


Przy instrukcji warunkowej if, którą uzyłem miałem tylko jedną instrukcję, dlatego nie wpisałem begin i end. Pamiętajmy jednak, że jeśli w instrukcji if ma się wykonać więcej niż jedna instrukcja,to trzeba będzie ująć je między begin i end.
Kod:

if (warunek) then
  begin
    instrukcja
       ....       
     instrukcja
  end
 else
  begin
    instrukcja
     ....         
    instrukcja
   end


To samo tyczy się pętli for i while.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 1:37, 05 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Zad następne.
Napisać program, który dla wprowadzonej przez użytkownika liczby wyświetli na
ekranie monitora informację, czy liczba jest ujemna/dodatnia, parzysta/nieparzysta.

Kod:

program pilestam;
var l1:integer;

begin
  {Juz potrafimy poprosic uzytkownika o wprowadzenie danych. Zostawiam to Wam.}
  if(l1>0) then
    begin
      writeln('Liczba ',l1,' jest dodatnia.');
    end
  if(l1<0) then
    writeln('Liczba ',l1,' jest ujemna.');
end.


Tutaj każda z instrukcji warunkowych if zawiera jedną instrukcję. Mimo to raz użyłem begin i end, raz nie. Dla jednej instrukcji nie ma to znaczenia. Początkujących namawiam jednak do pisania begin i end zawsze.

Należy też zauważyć, że dla zera program nic nie wyświetli. Oczywiście, jedna instrukcja wykonuje się dla liczb dodatnich, a druga dla ujemnych. Możemy zaliczyć zero do liczb dodatnich.Wtedy pierwszy warunek powinien wyglądać następująco:
Kod:

if (l1>=0) then

lub dłużej:
Kod:

if((l1>0) or (l1=0)) then

Myślę, że o warunkach złożonych będzie jeszcze okazja wspomnieć.

Można nie zmieniać pierwszego warunku i dodać trzeci warunek:
Kod:

if(l1=0) then
  writeln('Liczba ',l1',' jest zerem.');


A można jeszcze je zagnieżdżać lub stosować ELSE.Ale po co tyle mieszać :)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 1:45, 05 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Zad stracilem_rachube
a) Napisać program, który wskaże która z dwóch liczb wprowadzonych przez
użytkownika jest większa.
b) Zmodyfikuje program tak, aby operacje wykonywane były na trzech, czterech
liczbach.

a)
Kod:

program porownanie;
var l1,l2:integer;

begin
 {tu wstawic wczytywanie liczb, to juz umiemy}

  {ta czesc tez juz powinni... powinnys.. powinno się umiec :P}
  if(l1>l2) then
    writeln('Liczba ',l1', jest wieksza od ',l2)
  else
    writeln('Liczba ',l2', jest wieksza od ',l1);
end.

Oczywiście przy liczbach równych wystąpi mała nieścisłość. Poradicie sobie z tym ?

b) Cóż, tu już jest dużo pisania. Bezsensownego w sumie. To już tablice powinny być.
Kod:

progam porownanie;
var l1,l2,l3:integer;

begin
  {wczytac liczby}

  if((l1>l2) and (l1>l3)) then
    writeln(l1,' jest najwieksza');

  if((l2>l1) and (l2>l3)) then
    writeln(l2,' jest najwieksza');
 
  if((l3>l1) and (l3>l2)) then
    writeln(l3,' jest najwieksza');
end.


uff, a teraz mi powiedzcie czy ktoś z tego skorzysta. Kontynuować ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 17:01, 05 Cze 2006
ewcia

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





a moze lepiej tak: [link widoczny dla zalogowanych] <- tu sa nasze listy Smile

ja nie korzystam - cwiczonka dzisiaj slicznie zaliczone Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 17:27, 05 Cze 2006
ewcia

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





aa tylko, ze nie ma tam wszystkiego :p Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 18:32, 05 Cze 2006
aNNa:)

 
Dołączył: 02 Cze 2006
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





tak ja z tego jak najbardziej korzystam i stram sie tego do srody nauczyc. Ślicznie Ci dziękuje za te zadanka Razz Very Happy Smile Laughing Wink Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 19:34, 05 Cze 2006
Kalavan

 
Dołączył: 20 Maj 2006
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław





Jednak macie rozwiązania Smile No to ja już się nie produkuje. Tylko na pytania odpowiadam Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Zadania z informatyki
Forum Forum studentów ZiM WIZ PWr Strona Główna -> Uczelnia i dydaktyka
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 2 z 3  
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin